Asiakaspalvelu on tärkeässä roolissa leipomossa, niin kuin kaikissa muissakin yrityksissä. Meillä asiakas kohdataan yksitellen ja palvelemme heidät alusta loppuun asti. Toinen asiakas tarvitsee vain jonkin pullan lautaselleen, kun toinen asiakas saattaa tarvita apua pöytään kantamisen kanssa.
Kun asiakas saapuu tiskille, hänen annetaan rauhassa miettiä mitä haluaisi ostaa. Toimitaan rauhallisesti mutta reippaasti samaan aikaan. Annetaan asiakkaan tehdä päätöksiä joten sanotaan hänelle, että voi huikata kun on tehnyt päätöksensä.
Kun olen vierestä seurannut, niin kaikki työkaverit tervehtivät asiakkaita reippaalla "Hei":llä ja sanovat "Kiitos!" kun asiakas on kertonut mitä tahtoo ostaa. Itse olen yrittänyt tätä samaa, mutta olen sanonut "hei, moi, moikka" riippuen asiakkaan ikäluokasta.
Tällä pienellä ulkonäöllisellä arviolla tarkoitan sitä, että on eri asia keskustella vanhuksen kanssa kuin teinin kanssa. Vanhusta teitittelen automaattisesti ja tervehdin Hei:llä, kun teinille saatan sanoa "Moikka!". Mielestäni on tärkeää päästä asiakkaan kanssa mahdollisimman samalle tasolle puhekielen kanssa kikkailemalla.
Asiakaspalvelun perusasiat muistetaan asiakaspalvelutilanteissa (katsotaan silmiin, kuunnellaan mitä asiakas sanoo, puhutaan selkeästi ja asian mukaisesti).
Leipää pakatessa suoraan hyllyyn saa olla erilaisissa asiakastilanteissa kuin tiskin takana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti