Myyntitapahtuman vaiheet, työharjoittelija Eira Hirvonen, Mephisto Shop Helsinki
"Asiakas on menossa ystävättärien kanssa teatteriin ja haluaa ostaa teatterikengät. Kengät olisivat mielellään mustat, jotta ne käy kaikkien asukokonaisuuksien kanssa. Pari senttiä korkoa pitää olla.
Tarvekartoituksen jälkeen esittelen eri ratkaisuja. Jos on leveämpi- tai kapempilestistä jalkaa, niin sovitetaan joko mobils- tai normaalilestistä kenkää. Ratkaisujen kohdalla kerrotaan tuotteesta lisää sen mukaan, onko merkki asiakkaalle ennestään jo tuttu.
"Näytän asiakkaalle eri ratkaisuja. On nilkkureita, jotka ovat lämpimiä talven tullen. On pienikantaisia korkokenkiä, jotka ovat ympärivuotisia. Esittelen myös kengät, jotka itse ostin pari viikkoa sitten siistien vaatteiden käyttöön. Varmasti toimivat myös teatterikäytössä.
Asiakaslähtöistä lisämyyntiä tehdään asiakkaan tarpeiden mukaan. Tarvitaanko kenkään lisäpohjallista? Tarvitseeko jalka pientä lisätukea?
"Asiakkaalla näyttää vain hieman liian isolta kenkä. Muuten kenkä olisi aivan täydellinen ja asiakas harmittelee, kun ei niin kiva kenkä meinaa toimia toiselle jalalle. Ehdotan asiakkaalle, että kokeillaan ohutta pohjallista toiseen kenkään. Asiakas on tyytyväinen.
Kun asiakas on kokeillut eri ratkaisuja, asiakas itse päättää kaupan, eli mitkä kengät joko ei lähde tai lähtee mukaan. Joskus tämä päätös tulee ensimmäisten kenkien kohdalla, ja joskus viimeisten kenkien kohdalla. Jos asiakas tilaa joko tehtaalta tai toisesta liikkeestä (Tampereelta) kengät (toinen koko tai joku tietty malli), kaupan päättäminen siirtyy myöhempään.
"Asiakas on tyytyväinen ja katsoo peiliin mielissään tästä ratkaisusta. Aina ennen on saanut jahkailla kun toinen jalka on ollut hieman pienempi. Nyt ongelma on ratkaistu, ja ihanaa, hienot teatterikengät on nyt jalassa! Ja kuinka mukavat ne onkaan jalassa! Asiakas päättää, että nyt mennään kassalle. Asiakkaan tyytyväisyys tuo aina hyvän mielen.
Maksuehdot ja maksutavat näkyy myyntiprosessissa siten, että kassalla asiakas joko maksaa kortilla tai käteisellä.
"Siirryttyämme kassalle asiakas ottaa jo valmiiksi kortin lompakostaan ennen kuin kerkeän kysymään maksetaanko käteisellä vai kortilla. Kortilla ilmeisesti.
Jälkitoimet: Mephistossa (Hki) laitamme ensimmäisen suojakerroksen asiakkaan kenkiin, siivoamme paikat, sekä tilanteen mukaan tilaamme asiakkaan haluamat kengät Tampereelta tai tehtaalta. Ilmoitamme asiakkaalle kun
"Käyn laittamassa suojasuihkeen kenkiin, jotta asiakas saa halutessaan laitettua kengät suoraan jalkaan. Maksun aikana pakkaan asiakkaan kengät hyvin ja suosittelen suojaamaan kengät kerran kuussa. Toivotan hyvää joulunodotusta, sekä Tervetuloa uudelleen.*Asiakastilanne oli oikea myyntitapahtuma.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista